Focus

mei 8, 2023

Vannacht liep ik op het strand van Étretat in Frankrijk. Omringd door het geluid van de golven die met de kiezels op het strand speelden kon ik me helemaal ontspannen. Dat hielp me om te focussen op wat ik moest doen. Slapen!

De laatste jaren heb ik er wat moeite mee; inslapen en doorslapen. Een audiomasker om naar rustgevende ‘witte ruis’ te luisteren heb ik nog niet want Spotify werkt ook. Zo’n masker is waarschijnlijk wel veel comfortabler dan oortjes.

Focus

Of je nu wel of niet goed slaapt.
Overdag heb je focus nodig om je doelen te halen. Om te voorkomen dat je de (minder leuke) dingen uitstelt en daardoor achter de feiten aanloopt.


Strategie
Kies er daarom voor om een strategie te bepalen zodat je de focus makkelijker vasthoudt. Zowel voor je weekplanning en website als voor e-mailmarketing en sociale media. Denk vooraf goed na over zo’n strategie.
Het moet bij jezelf passen, anders houd je het niet vol. Het moet ook bij jouw doelgroep passen, anders schiet het letterlijk zijn doel voorbij.

Planning
Vaak zijn de (school)vakanties en daarmee de seizoenen een belangrijk onderdeel van een planning. Elke branche heeft ermee te maken want het moment waarop er interesse is in jouw product of dienst hangt hier meestal nauw mee samen.

Het is dan ook handig om een jaarplanning op hoofdlijnen te maken en deze  regelmatig onder de loep te nemen en te verfijnen. Evalueer na drie maanden. Past de gekozen strategie bij jouw doelgroep? Wat ervaar jij zelf?

Automatiseer systemen, zoals e-mailmarketing en social media planning. Koppel systemen ook zoveel mogelijk. En werk met een aantal vaste sjablonen in jouw huisstijl. Voorkom de verleiding om deze tussendoor te wijzigen. Dat kost onnodig veel tijd.

Houd per kwartaal vast aan wat je bedacht hebt. Je zult ervaren dat er ruimte in jouw agenda ontstaat, ruimte voor nieuwe klanten, ruimte voor nieuwe ideeën en ruimte om in te spelen op de dingen tussendoor die om aandacht vragen.


Jouw tijd is kostbaar!
Besteed je tijd aan die dingen waar je goed in bent en blij van wordt.

Maak om dat te kunnen doen tijd vrij voor
strategie, planning en automatisering.

Mocht jij niet blij worden van die drie woorden, dan wil ik gerust met je meedenken.
Focus is een van mijn superpowers,
ook al lukt het me met slapen niet altijd…